SomEtHiNg spEciaL foR aLL!!!

My LifE is tHe ArT of thE dRaWiNg wiThOuT aN eRasEr...

eVerYonE WanT's tO bE hApPy...NobOdy wAnT's tO bE pAiN...bUt, yOu jUst cAn'T hAvE a RaiNbOw wItHouT aNy rAiN...

Monday, August 6, 2012

Petua Atuk Nenek ~ Putihkan Ketiak

Salam Muhibbah, Salam 1Malaysia semua... Best kan bila kadang-kadang dapat berkongsi dengan semua...yea, sharing is caring, right? Indah hidup ni jika perkongsian yang dilakukan memberi mamfaat terbaik buat insan-insan lain...


Jadi, untuk kali ni, nieha nak kongsi lagi petua buat semua...kali ni nieha nak kongsi petua untuk MEMUTIHKAN KETIAK...yea, MEMUTIHKAN KETIAK...diulangi, MEMUTIHKAN KETIAK... Eh, dah macam cikgu sedang mengajar dalam kelas pulak..hikss, apa laa...ok, serius time...nieha sedar, ramai dalam kalangan kita idamkan ketiak yang putih melepak bak artis-artis, bak model-model deodorant...sebabnya kita orang asia, melanin dalam kulit kita lebih dari orang eropah...jadi memang natural la kalau tempat terselit, tersepit, tersembunyi tu agak kelam, agak suram, agak tak menarik warnanya jika dibandingkan dengan tempat-tempat lain di badan kita... 



Memang tak dinafikan, orang-orang asia amat tertarik dengan produk untuk memutihkan ketiak...Hal ini benar, disokong dengan kajian pengguna yang nieha sendiri buat 3bulan yang lepas... 388 orang daripada 500 orang di negara kita mahukan ketiak yang lebih putih...sebab tu la sekarang pasaran kita melambak dengan produk pemutihan ketiak...tapi, adakah lambakan produk tu membantu sepenuhnya? adakah semua produk tu sesuai dengan semua orang? jawapannya, TIDAK!!! Kenapa nieha kata tidak? sebab kajian nieha tu daripada pengalaman sebenar yang dialami setiap orang...



Banyak cara sebenarnya untuk putihkan ketiak, antaranya: 
  1. Guna deodorant yang ada agen pemutih
  2. Laser
  3. Rawatan pemutihan
  4. Petua orang dulu-dulu 


Jadi, untuk berkongsi sedikit petua yang boleh anda semua cuba, nieha bagi beberapa petua, anda sendiri yang pilih cara mana yang anda nak guna..So, selamat mencuba..CUBA JAYA, ok.. Petuanya: 
  1. Lap ketiak hingga kering selepas mandi sebelum pakai deodorant)lebih cepat proses penyerapan bahan daripada deodorant ke dalam lapisan epedermis kulit. Lagi cepat proses penyerapan, lagi cepat produk tu beri kesan pada kulit anda.
  2. Guna temulawak (gosok-gosok di ketiak setiap pagi & malam)
  3. Limau nipis/lemon (dua benda ni ada kandungan asid yang baik untuk memutihkan kulit secara selamat) potong dua, gosok-gosok pada ketiak setiap malam@bila-bila masa anda inginkan. Kesannya dapat dilihat dalam masa 2 minggu.
  4. Soda bikarbonat/natrium bikarbonat(benda ni selalunya orang guna untuk buat kek@kuih je, tapi sebenarnya boleh guna untuk putihkan ketiak jugak..ambik secubit je, larutkan dalam air dan gosok-gosok di ketiak 2-3minit, bilas dan lap hingga kering) Kesannya dapat dilihat dalam masa seminggu - dua minggu selepas anda amalkan.
  5. Ubat gigi (ubat gigi yang anda gunakan boleh bantu anda tanpa anda sedari..ambik ubat gigi, picit sebesar kacang soya pada tangan, gosok di ketiak setiap malam sebelum tidur) Anda boleh tengok kesannya dalam masa seminggu saja.


Cukup dulu petua buat kali ni..anda cuba, dah nampak kesan, kongsi kat sini yea..nieha dah cuba petua ni sejak sekolah lagi, memang berkesan sangat-sangat..jadi, cubalah sendiri ok..

1 comment:

nieha niezzeissha said...

annor ~ yg tu xperlu basahkan ketiak..cukup just lumur cmtu je..tp jgn byk sgt, nipis je, kang pedih lak kulit tu.. yup..lepas lumur tu, biar je smpai pg..sok pg mandi je cam biasa.. gosok jap je biar meresap kt kulit dh cukup..